Нині триває наукова
дискусія з приводу визначення оптимальної моделі організації публічної адміністрації
в столиці України – місті-герої Києві. Це зумовлено як недосконалістю правового регулювання, так і численними недоліками в роботі органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, недосягненням цілей інституту місцевого самоврядування як складника публічної адміністрації.
В узагальненому вигляді адміністративне – це аж ніяк не «управлінське право», а переважно право «публічноервісне», тобто право, спрямоване на обслуговування потреб та інтересів приватних осіб у їхніх стосунках з органами публічної адміністрації. Це положення і має стати домінантою в
тлумаченні «адміністративної» природи розглядуваної галузі права.
З огляду на
аналіз законодавства про місцеве самоврядування, зокрема правових основ
адміністративного статусу органів місцевого самовряду-вання, можна дійти
висновку, що внаслідок поєднання на законодавчому рівні громадівської та
державницької теорій місцевого самоврядування органи місцевого самоврядування є
суб’єктом адміністративного права та володіють адміністративно-правовим
статусом. Під адміністративно-пра- вовим статусом органів місцевого
самоврядування варто розуміти право- ве становище цих органів, що випливає з їх
компетенції у сфері управлін- ня – предметів відання, завдань, функцій,
територіальних меж діяльності кожного окремого органу, повноважень щодо
управління справами місце-вого значення під свою відповідальність в інтересах
та від імені відповід-них територіальних громад у межах Конституції та законів
України [4].
При цьому,
зважаючи на складність проблематики існування та функ-ціонування регіонального
рівня публічної влади в унітарній державі, осо-бливого значення набувають
об’єкти децентралізації публічної влади, тобто конкретні, законодавчо обумовлені обсяги
владних прерогатив якокремих рівнів публічної влади, так і її гілок. Гілкою,
особливо здатноюдо гіперцентралізації, є виконавча, оскільки вона прямо
пов’язана з орга-нізацією управління на всіх рівнях організації публічної
влади. Ефектив-ний розподіл сфер повноважень і компетенцій при цьому є
неможливимбез спеціальних механізмів, за допомогою яких здійснюється
децентра-лізація публічної влади. Основними з них є розподіл і закріплення влас-ності
за різними рівнями влади, формування ефективних місцевих бю-джетів, система
оптимального оподаткування та міжбюджетні відносини.
Стосовно
місцевого рівня публічної влади в унітарній державі слід зазна-чити, що його
ефективній діяльності мають відповідати кілька важливихумов, серед яких,
зокрема, обов’язкове конституційне закріплення основ діяльності місцевого рівня, чітке
розмежування владних відносин між ор-ганами виконавчої влади нижчого рівня й
органами місцевого самовряду-вання, організація ефективного контролю за
діяльністю органів місцевого самоврядування
та розвиток інститутів громадянського суспільства [5].На жаль, дослідження
публічної адміністрації міста Києва зараз здійснюється не окремо, а лише як
складника публічної адміністрації в Україні, незважаючи на актуальність проблем
компетенції відповіднихпосадових осіб та органів влади, а також самого по собі
специфічного адміністративно-правового статусу міста, що є столицею держави.
Сучасна модель публічної адміністрації столиці України себе не
ви-правдовує, зокрема через легалізовані можливості зловживання правом для
посадових осіб, що мають доступ до відповідних важелів управлін-ського впливу. Наприклад,
поєднання повноважень голови міської дер-жавної адміністрації та міської ради
зумовлює неконтрольованість влади, а також легальне втручання органу виконавчої
влади в діяльність органу місцевого самоврядування, що суперечить
загальновизнаним принципам місцевого самоврядування.
Відповідно до п. 1 Європейської хартії місцевого самоврядування від
15.10.1985, ратифікованої Законом України № 452/97-ВР від 15.07.1997, місцеве
самоврядування означає право і спроможність органів місцевого самоврядування в
межах закону здійснювати регулювання й управління значною частиною суспільних
справ, які належать до їхньої компетенції, в інтересах місцевого населення [6].
Таку концепцію
втілено і в законодавстві України, хоча і не без недо-ліків правового
регулювання.
В Інформаційній
довідці Міністерства регіонального розвитку та бу-дівництва України «Основні проблеми
місцевого самоврядування в Укра-їні» від _______03.06.2009 зазначено, що
сучасний стан місцевого самовряду-вання в Україні, як і наявна його система
нині не відповідають потребам суспільства. Функціонування місцевого
самоврядування не спрямовано на реалізацію його головного призначення –
створення та підтримки сприятливого
життєвого середовища, необхідного для всебічного роз-витку людини, надання
мешканцям територіальних громад якісних і до-ступних публічних послуг на основі
сталого розвитку дієздатної громади.
Гострою
залишається проблема розмежування повноважень між місцеви-ми державними
адміністраціями й органами місцевого самоврядування. Багато публічних завдань,
які могли належати до повноважень місцевого самоврядування, залишаються в компетенції
органів державної виконав-чої влади. Для цього є й об’єктивна причина:
нераціональний адміністративно-територіальний устрій, економічна та
демографічна відмінності районів
та громад, що значно ускладнюють забезпечення належних якос-ті та асортименту
публічних послуг і знижують ефективність викорис-тання наявних фінансових та
людських ресурсів [7]. Згідно з ч. 2 ст. 140
Конституції
України особливості здійснення місцевого самоврядування в містах Києві та
Севастополі визначаються окремими законами України.
Відповідно до ч.
3 ст. 133 Основного Закону ці міста мають спеціальний статус, який визначається
законами України. У п. 16 ст. 92 Конституції визначено, що виключно законами
України визначається статус столиці України.
Конституційним
Судом України прийнято декілька рішень задля тлу-мачення норм Конституції та
інших норм законодавства, що визначають статус столиці України – міста-героя Києва. Спеціальним законом, що визначає
статус столиці України та особли-вості її публічної адміністрації, є Закон
України «Про столицю України – місто-герой
Київ» (далі – Закон про столицю) [9]. Основною, на нашу думку, відмінністю від функціонування
органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади в інших
адміні-стративно-територіальних одиницях України є одночасне виконання
Ки-ївською міською державною адміністрацією функцій місцевої державної адміністрації
як органу виконавчої влади та функцій виконавчого органу Київської міської
ради, який є складником системи місцевого самовря-дування. Аналогічний
принцип організації передбачено і для районів у місті Києві.
Вищевказані
положення передбачені ст. 10 Закону про столицю, від-повідно до якої Київська
міська та районні в місті ради мають власні виконавчі органи, які утворюються відповідно
Київською міською ра-дою, районними в місті радами, підзвітні та підконтрольні
відповідним радам. Офіційне тлумачення до цієї статті
наведено в Рішенні Конституцій-ного Суду України № 21-рп/2003 від 25.12.2003.
Відповідно до п. 1.1. резолютивної
частини цього Рішення Київська міська державна адміні- страція є єдиним в організаційному
плані органом, який виконує функції виконавчого органу Київської міської ради та
паралельно функції місце-вого органу виконавчої влади. З питань, віднесених до
відання місцевого самоврядування,
цей орган підзвітний і підконтрольний Київській місь-кій раді, а з питань
здійснення повноважень у сфері виконавчої влади –Кабінету Міністрів України
[10]. Аналогічним
є визначення статусу виконавчих органів районних у місті Києві рад. Також у абз. 1 п. 2 Прикінцевих
положень Закону про сто-лицю зазначено, що міська та районні в місті Києві ради
протягом місяця після
набрання чинності цим Законом вирішують питання щодо форму-вання власних
виконавчих органів на базі відповідних державних адміні-страцій, які паралельно
виконують функції державної виконавчої влади, що є особливістю здійснення виконавчої влади в
місті Києві. У п. 1
резолютивної частини Рішення Конституційного Суду України № 9-рп/2005 від
13.10.2005 визначено_______, що районну в місті Києві держав-ну адміністрацію
має очолювати лише особа, обрана головою районної в місті Києві ради, яка
Президентом України призначається на посаду голо-ви районної в місті Києві
державної адміністрації [11].__
Відповідно до ч. 1 ст. 11 Закону про столицю питання організації управління
районами в місті Києві належать до
компетенції Київської міської ради і вирішуються відповідно до
Конституції, цього та інших за-конів України, рішень міської ради про
управління районами міста. Офіційне тлумачення цієї статті наведено в Рішенні
Конституційного Суду України № 11-рп/2001 від 13.07.2001, згідно з п. 2
резолютивної час-тини якого під поняттям «організація управління районами в
містах», що міститься в ч.5 ст. 140 Конституції України, в системному зв’язку з
її ст. 142, 143 треба розуміти повноваження міських рад як органів місцевого
самоврядування в містах із районним поділом приймати рішення щодо визначення
обсягу і меж повноважень районних рад у порядку, визначе-ному Конституцією та
законами України. Так само необхідно розуміти поняття «організація управління
районами в місті Києві», що вживається в ч. 1 ст. 11 Закону України про
столицю, за винятком повноважень при-ймати рішення щодо неутворення районних
рад у місті, які відповідно до цього Закону (ст. 6–9) є обов’язковим складником
системи місцевого самоврядування в м. Києві [12]. Принципово
іншу модель організації публічної влади в м. Києві на-ведено у проекті Закону
України «Про внесення змін до Закону України "Про столицю України – місто-герой Київ”» №
4463, прийнятому в пер- шому
читанні 10.06.2009 (далі – проект Закону) [13]. Так, згідно зі ст. 6 проекту Закону місцеве
самоврядування в м. Києві здійснюється територіальною громадою міста як
безпосередньо, так і че-рез Київську міську раду, районні в м. Києві ради та їх
виконавчі органи.
Особливістю організації місцевого самоврядування в м. Києві є розпо-діл
повноважень між Київською міською радою та районними в м. Києві радами,
визначений цим Законом. Виконавчу владу у м. Києві здійснює Київська міська
державна адміністрація. Особливістю виконавчої влади у столиці є виконання
Київською міською державною адміністрацією контрольно-наглядо-вих і
координаційних функцій. Галузеві повноваження виконавчої влади в м. Києві,
передбачені ст. 17–27 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та
іншими законами України, здійснюються виконавчими органами Київської місь-кої
та районних у м. Києві рад з урахуванням особливостей визначених цим Законом.
У районах м. Києва можуть створюватися структурні підрозділи Київ-ської
міської державної адміністрації. З огляду на
викладене вище можна констатувати таке. Розподіл повно-важень між Київською
міською радою та районними в м. Києві радами прямо визначається спеціальним законом, а не
міститься в різних актах, як
це є зараз (Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» [14], Закон про столицю та рішення Київської
міської ради, яким визначено об-сяг і межі повноважень районних у м. Києві
рад). При
цьому, у ст. 13 проекту Закону визначено сферу компетенції ра-йонних у м. Києві
рад, що містить вичерпний перелік повноважень (за результатом опрацювання до другого читання).
Статтею 14
проекту Закону передбачено сферу компетенції Київської міської ради, перелік її повноважень;
згідно з цією статтею Київська місь- ка рада вирішує й інші питання, віднесені
законами до її повноважень (тобто
перелік повноважень не є вичерпним).
Особливістю
виконавчої влади в м. Києві є виконання Київською місь- кою державною адміністрацією
контрольно-наглядових і координаційних функцій. Модель організації публічної влади на місцевому рівні на всій терито-рії
України передбачає функціонування поряд із місцевими державними адміністраціями
як органами виконавчої влади також територіальних ор-ганів центральних органів
виконавчої влади, що взаємодіють із місцевими державними адміністраціями в
порядку, встановленому законодавством. Згідно зі ст. 15 проекту Закону до
компетенції Київської міської дер-жавної адміністрації належать: перевірка
стану додержання Конституції та законів України, інших актів законодавства
органами місцевого само-врядування та їх посадовими особами, керівниками
підприємств, уста-нов, організацій, їх філіалів і відділень незалежно від форми
власності; прийняття рішень щодо об’єктів державної власності, що перебувають у
сфері її управління; використання й охорони земель, лісів, надр, води,
ат-мосферного повітря, рослинного і тваринного світу та інших природних
ресурсів; координація діяльності територіальних гідрозділів централь-них
органів виконавчої влади та сприяння у виконанні покладених на такі органи
завдань. Такі повноваження місцевої
державної адміністрації поряд з іншими містяться в Законі України «Про місцеві
державні адміністрації» [15]. Тобто, проектом Закону звужено, порівняно із
Законом України «Про місцеві державні
адміністрації» (а отже, і порівняно з іншими місцевими державними
адміністраціями), перелік повноважень для Київської місь-кої державної
адміністрації. Водночас ч. 3 ст. 6 проекту Закону передбачено передання
галузевих повноважень Київської міської державної адміністрації до відання
вико-навчого комітету Київської міської ради. Тим самим забезпечується
демо-кратизація процесу прийняття управлінських рішень і частково зберіга-
ється сучасна управлінська модель (виконавчому органу ради належить компетенція
місцевої державної адміністрації). При цьому, наданням права Київській міській
державній адміністрації створювати свої структурні підрозділи в районах міста
Києва досягають-ся такі цілі: економія матеріально-організаційних ресурсів та
оптимізація управлінської діяльності шляхом індивідуалізованого зосередження на
потребах певної адміністративно-територіальної одиниці. З
огляду на викладене вище, можна відмітити позитивні тенденції можливих результатів, що настануть
завдяки впровадженню положень аналізованого
проекту Закону. Передбачена ним модель публічної адміні- страції столиці України – міста-героя
Києва відповідає загальновизнаним світовим принципам місцевого самоврядування,
сприятиме уніфікації правового визначення статусу органів місцевої влади в
Україні з ураху-ванням особливостей столиці України як політичного,
адміністративного, економічного
та культурного центру держави.